Dijous, 28 de novembre de 2024.- El Museu de Montserrat participa per primera vegada en les “Visites inesperades” de la Setmana de l’Art, que enguany celebren la tercera edició i són impulsades per l’associació Galeries d’Art de Catalunya (GAC).
Concretament, el projecte consisteix a fer que sis obres d’art procedents de fons de les Galeries d’Art de Catalunya, convisquin durant unes setmanes amb les obres de la col·lecció permanent del Museu de Montserrat. El propòsit és que obres de diverses disciplines i d’artistes de diferents generacions, que comparteixin elements temàtics o formin part d’un mateix àmbit, comparteixin espai per generar un diàleg entre elles. D’aquesta manera es volen promoure connexions estètiques i conceptuals que derivin en trobades inaudites al llarg de l'itinerari pel Museu.
La iniciativa, concebuda per Galeries d’Art de Catalunya, es projecta en el context de la Setmana de l’Art, un esdeveniment organitzat per aquesta mateixa entitat. A banda del Museu de Montserrat, enguany el projecte també té lloc simultàniament al Museu d’Art de Girona i al MORERA (Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida).
En termes globals, les divuit obres seleccionades per visitar aquests museus són una prova de la diversitat i riquesa de la quarantena de galeries d’art associades, entre les quals es compta amb propostes molt diferents que van des de l’art antic fins a l’art modern i contemporani.
L'acte d'inauguració de l'exposició, que ha estat presentat pel periodista Josep Martí i Blanch, s'ha celebrat aquest dijous 28 de novembre a la Sala Puig i Cadafalch del Museu de Montserrat. En el mateix s'ha comptat amb la participació del director del Museu de Montserrat, G. Xavier Caballé, la comissaria de l’exposició, Montserrat Frisach, i el president de Galeries d’Art de Catalunya, Benito Padilla.
Finalment, l’abat de Montserrat, el P. Manel Gasch i Hurios, ha tancat l’acte d’inauguració comparant les “Visites inesperades” amb la voluntat d’acolliment que té Montserrat:
“Hi ha moltes coses inesperades, visites que no esperem i que moltes vegades s’acaben donant. En aquest punt l’acolliment sempre ha estat la manera d’atendre totes les visites, una actitud molt benedictina i pròpia del nostre santuari. Els valors del cristianisme se centren en la vocació d’acollida”. Amb aquesta voluntat “
el Museu acull aquests quadres que, vinguts de fora, ajudaran a ressaltar la nostra col·lecció i també, esperem, que ajudin a explicar-la”.
Les obres que s’infiltren al Museu de Montserrat
En el cas de les obres infiltrades al Museu de Montserrat, els visitants trobaran al llarg del recorregut una pintura de Romà Ribera, «Sortida del ball» (Galeria Gothsland), que es contraposa amb una altra del mateix autor, temàtica i títol, però ambdues amb atmosferes úniques.
També hi trobaran «In the same cafe», de l’artista Mònica Castanys (Galeria Anquin's), que comparteix espai i temàtica amb la «Madeleine» de Ramon Casas, però separades per més d
’un segle de distància.
Tant Albert Espona com Joaquim Mir evoquen el moviment de l’aigua del mar en les obres «Art digital en caixa de llum» (Villa del Arte Galleries) i «Cala encantada», respectivament. El mar també és protagonista d’una fotografia de Diego Ferrari, «De l’invisible al visible – Dibuixant amb l’aire (II)» (Pigment Gallery) i la «Composició amb tres figures. Acadèmia neocubista» de Dalí.
Un altre punt de trobada és l’agermanament entre la col·lecció egípcia del museu i l’escultura «Foc, Aluminium IV» (Galeria Jordi Barnadas) de Jesús Curiá, mentre que, a la sala Nigra Sum, una maternitat infiltrada pintada per Olivia Pendergast (OOA Gallery), «Mother holding babe», s’ha camuflat entre les nombroses representacions de la Mare de Déu de Montserrat.
Les persones que entrin a explorar la col·lecció del Museu de Montserrat es trobaran amb aquesta proposta del 28 de novembre de 2024 al 12 de gener de 2025 i seran testimonis dels diàlegs generats entre les peces d’art permanents i les obres visitants.